tisdag 24 maj 2011

Budget

 Budget. Inte min favorit, särskilt inte för hästföretaget. Vad kostar hö, halm, kraftfoder? Veterinärkostnader, hovslagare... Många frågor finns; särskilt som priserna verkar kunna variera rejält och bara en så enkel sak som foderstaten kan skilja sig beroende på hur mycket hästarna äter och kvaliteén på fodret. Lägre energi och proteinvärdet i höet betyder att större mängder går åt – eller så måste det kompleteras med mera kraftfoder. Ett energi coh proteinfattigt hö kan därmed bli dyrt bereonde på hur det behöver kompleteras. Förutom tiden det tar att vänta medan hästarna äter kraftfodret. Och hur mycket äter de på fri tillgång? Mycket mer än de behöver, eller ungefär sitt behov? För att inte tala om halmåtgången i en lösdrift? Hur mycket grimmor, grimskaft, borstar och annat material kommer att gå sönder/behöva bytas? Får man bättre pris av hovslagaren om han kommer för flera hästar – förutom att resekostnaden kan slås ut på flera individer? Vad kostar det att ta in hästarna till Sverige – flyg (från var i Usa), karantän, dollarpriser, moms och vad behöver de för utrustning. Kan hästarna gå barfota även om de rids i viss mån? Kostnad för att ha en transport. För bokföring? Telefon? Reklam? Det blir till att gissa och jag försöker lägga mig vettigt men inte för lågt, går ibland på de priser jag vet idag istället för att hoppas på bättre.

Budgetprogrammet som kom med affärsplanen man kan fylla i på datorn underlättar inte heller; att slå ihop alla löpande kostnader är inte lätt, rubrikerna passar inte min verksamhet. Inte heller när man under ett år varje månad lägger upp beräknad inkomster och utgifter - när säljer man hästarna liksom? Det blir mest bara utgifter varje månad. Så, jag har gjort ett excelark med kostnaderna hårt specificerad och så flyttar jag över dem till arket i klump. Jag vill veta var de kommer ifrån mer specifik, är det hovslagare eller hö kostnad? Hur förändras detta om jag har 2 eller 10 hästar, både för gruppen som helhet men även för häst. Hur påverkar det om jag inte får en häst dräktig, säljer några turridningturer, några betäckningar (vad är intresset för det?) eller får vänta tills jag har ridit in hästen tills den blir såld? Nåja, det blir nog bra till slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar