tisdag 16 augusti 2011

Lösdrift, bank, resa

 Nu har allt hänt i mängd igen – och jag har inte hunnit skriva så jag ska försöka sammanfatta vad som hänt på sistone.

Planerna har blivit mer verkliga och maken har hjälpt mig att skissa upp en lösdrift i sketchup. Nu återstår bara att lägga in exakt hur vi har tänkt lägga reglar mm. Samt att ansöka om att få bygga den. Förvisso behövs inte det om det är färre än 4 hästar, men min tanke är att bygga så att det finns plats för några fler. Eventuellt tänker jag om lite till, men jag torr det kan vara bra att se till att det lätt går att ändra och fixa med bygganden. Plötsligt ska hingsten inte gå med stona, plötsligt ska ett sto föl etc. Även om det bara blir 3 hästar i början kommer de att gå på olika sätt i hagarna under olika tider, och kanske vill jag även ha någon mer häst där för sällskapsskull. Och om jag vill behålla ett föl är det ju bra om det finns plats för det och det inte direkt behöver byggas ut.

Fredagsmötet på banken avköpte bra, bankkvinnan var positiv och skulle kolla om det gick att låna de pengar jag behöver på huset. Redan på måndagen fick jag besked om att det inte borde vara något problem. Sedan är jag nyfiken på villkoren, men om inte annat är det möjligt.

Jag har även prata med mamma angående pengar. Hon vill veta mera, men det var inte tvärt nej. Nu ska vi bara hitta tid för att prata, men när jag vet att det fungerar med banken är detta bara en bonus.

Ytterligare en kontakt gav mig lite idéer på ur man kan söka pengar för att komma igång med detta; det är ju en investering att börja med företaget…Jag ska börja kolla på Eva´s idéer så fort jag bara fått det här första att fungera – för nu verkar det ju som om jag kan åka och köpa två hästar!

Mitt förstaval på resesällskap Mariah kan inte åka med mig till rasens 25 års show; som jag har insett att jag måste till. Det är en möjlighet att se massor av hästar, hur shower går till och kan ge många bra kontakter. Så jag jagar någon annan som vill med. Inte helt lätt visade det sig, men ”i värsta fall” får jag åka själv. Det är ingen som har alla fördelar som mitt första ressällskap har och det är inte helt lätt att hitta någon som kan åka hux-flux om mindre än en månad. Särskilt som jag skulle vilja boka flygbiljetter ikväll…

Att få komma iväg på resan är så segt – biljettpriset har ökat en del sedan jag kollade och det verkar hela tiden vara något litet som är i vägen och som gör att jag bara borde vänta en, två dagar till innan jag bokar biljett…Idag ska jag i alla fall lägga in om semester på jobbet.

Dessutom måste jag ta reda på hur man gör med betalning vid eventuellt hästköp och vad den svenska firman som kan flyga hästar säger. Innan jag reser.

För att studera mitt företagsval ännu mer har jag letat mer litteratur, jag har hittat flera artiklar på Internet (http://www.equinestudies.org/) av Deb Bennet och även beställt hennes DVD som ska innehålla 4 skivor och 7,5 timme film.  Sedan tidigare har jag hennes böcker om ”Conformation Analysis” och även ett par CD skivor från Innehorseman. Det har även blivit ett par böcker; och . Förhoppningsvis kan de innehålla intressant fakta. De borde dyka upp i brevlådan snart…

Sammanfattningsvis: Det känns spännande, jag är på lite för högt varv och kan inte tro att detta kanske blir verkligenhet! Då kommer tvivlen – kommer jag att klara det här, hur ska det gå, men som tur är går de känslorna över fort. Jag tror att det är bra att ha dem ibland för att tänka efter och reflektera över alla risker och möjligheter. Bara de inte får styra valen så att man ångrar sig en gång i framtiden.
 
Närmast i framtiden står det att fira födelsedagar (maken och son fyller år) men sedan blir det till att boka resa, skicka in papper om att starta företag och maila de uppfödare som jag vill besöka i USA. Jag har nu en list på 7 stycken som jag tycker verkar intressant och som ligger relativt nära varandra. Med några dagar till godo på resan räknar jag med att även få plats med lite spontana besök från kontakter som jag skaffar under showen. Samt tid för att kunna åka tillbaka och titta en gång till om det skulle vara något som intresserar mig på ett ställe.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar