lördag 8 oktober 2011

Pengar, pengar pengar

 Långa överläggningar med mig själv under slutet av veckan resulterade i att jag bestämt att jag behöver ett sto till; Honey. Här är varför:

Hon fölar i vår med hingst som jag gillar och kan redan i år betäckas med min hingst.
Hon är ljuvlig utseendemässigt och jag har fallit lite extra för henne – vi fick kontakt. Dessutom har hon bra stam, bra storlek som komplement till Bunny och kompletterande färg.

Om jag bara har Bunny hoppas jag på ett stoföl 2013 som jag i så fall helst behåller för framtida avel då fölet går att korsa med min hingst. Jag har därmed inte användning av Pepper förrän våren 2014. Första fölet jag vill sälja blir årsskiftet 2014/2015. Och detta för att se om rasen kan ha en framtid i Sverige. Väldigt lång tid att vänta.

Om jag har två ston blir det troligen lättare att ha en firma från början vilket skulle ge lite extra pengar i kassan – som skulle kunna läggas på att köpa in Honey. Med henne skulle jag ha föl att sälja 2013/2014.

Om jag tar hem Pepper nu kommer Calinka få gå själv i lösdriften tills Bunny kommer och troligen skulle jag få köpa dyrare hö eftersom mindre mängder skulle kräva (inte storbal). Därför borde det inte kosta mycket mer att hålla en häst till och annars skulle jag vara tvungen att leta/köpa sällskap på annat håll.

Minus är ju förstås att det verkligen går på gränsen till vad jag vill satsa i pengar – det blir tajt. Frågan är ju också vilka kostnader som jag missat.

Men, efter flera telefonsamtal, diskussioner och tankeverksamhet mailade jag att jag ville köpa Honey.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar