tisdag 8 juli 2014

Falsterbo - utrustning

The final result.
Inför Falsterbo ville jag ha ordentlig utrustning. Att det inte var helt enklet att hitta den sortens tävlingskläder som gällde visste jag - de finns bara i USA. Då blir det ju problem med storlekar och att många företag inte skickar utrustning utomlands. Jag googlade, läst och försökte hitta vad jag sökte - en marinblå sadel seat suit. Upptäckte att jag missat en kanonbra deal och fortsatte leta - allt var svindyrt. 

Till slut hittade jag en affär som sälde begagnade dräkter och som lyckades plocka fram det jag sökte, i min storlek och efter mina önskemål på bara någon vecka. När paketet kom fram satt allting perfekt - jag behövde inte ens gå till en sömmerska här för att fixa något vilket jag räknat med. Det enda jag behövde kompletra med var skor och skjorta - samt underpasses - det vill säga remmen under foten som ser till att ridbyxorna inte åker upp. Det blev till att sy egna underpasses och är jag ändå var i farten blev det remmar för att förhindra att man trampar på ridbyxorna när man inte sitter i sadlen. De ska nämligen vara så långa att man lätt gör det.

Percy då - hon behövde en sadel - hoppsadeln jag har passar inte Percy och den bomlösa passar då rakt inte att visa upp i på Falsterbo. Googel övertygade mig om att en Maxflex verkade bra och efter mycket tänkande funderade jag på att beställa en - då såg jag att det var 8-12 veckors leveranstid och det skulle inte hinnas med... Otroligt nog hittade jag precis det jag sökte på annons, hörde av mig och lyckades vara före övriga (för det var fler än jag som var intresserade). Så, ett par dagar senare åkte jag och David till Västerås för att hämta upp den nya sadlen - en Maxflex Fina Island. Tjusigt rödbrun - det skulle passa Percy perfekt.

Här började problemen - rödbrunt är inte årets färg visade det si


g. Att hitta ett machande träns verkade omöjligt och sadelgjord ska vi inte prata om - dressyrgjordar i annat än svart är ovanligt och något annat än mörkt, mörkt brunt existerar nästan inte....Efter många timmars sökande bestämmde jag för att köpa ett träns och en gjord i färgen "New Tan" eftersom ljus läder går att få mörkare. Tränset hette dessutom "Calinka". Det smörjdes och smörjdes, men vad som slutligen gjorde susen var en bad i olja. Gjorden däremot var inte lika enkel. Jag trodde det var en ren lädergjord, emn det var bara ytskiktet - undersidan var i något absorberande material. Självklart reagerade gjorden inte på olja alls... Skokräm blev lösningen - på utsidan. Efter ett antal behandlingar har den nu antagit en färg som fungerar. Eftersom det inte var en dressyrgjord fick jag även själv fixa en hälla som håller stropparna iordning - tur att jag har en liten aning om (och material för) att sy i läder.
Hat case

Bekymren var inte över där - ett typiskt pannband ville jag ha, men när jag hittade det perfekta skickade de inte till Sverige... Tillslut blev det Ebay och ett som skulle vara i brunt och lavendel. Jag ville nämligen undvika svart till mitt bruna träns. Väl hemma var kanterna svarta, lädret brunt och mitten lavendel. Nåja, det får duga, jag har inte hittat/hunnit leta efter vinyl som man använder till dessa. Nästa gång jag reser till USA beställer jag pannbandet jag vill ha!

Original color of bridle and girth.
Mitt i röran har det desutom blivit en hel del "gör det själv": En sadelväska, ett par tygkassar, ett bomullstäcke (varför fanns det bara fleece överallt?) och en hattask (till min fina homburg hatt). Dessutom dyker det upp småsaker att köpa konstant, en feberterm
ometer, en vojlck (efter den jag hade inte passade bra) etc...

Two sides of the girth after working the color.

Falsterbo - equipment


To Falsterbo I wanted to find the appropriate clothes. I knew that would be a little bit hard as they only can be found in USA. Then sizes really becomes difficult and some companys don't ship abroad.I googled, read and tried to find what I was looking for - a navy saddle seat suit. I lost a very good deal by note being fast enough and continues my search - everything was very expensive for just a one time occassion.

Finally I found a store that sold used suits and they managed to find what I wanted in my size in about a week.When the packages arrived everything fitted perfectly - I didn't need to go and get it fixed ad I had thought. I only needed to add shoes and a shirt and I already had those things.Or, well, I had to get underpasses - but I used my sewing skills and made me a pair and while doing that I also made a couple of straps to tie up the jods while walking as they are very long and easily get destroyed otherwise.

Percy then? She needed a saddle. The jumping saddle that I have don't fit her and the treeless isn't good looking enough for Falsterbo. Googel got me into the Maxflex saddle and I thought of ordering one - but they had 8-12 weeks to delivery - that wouldn't work.Unbelievably I found a used on for sale and got the deal (among many other). So, a few days later David and I went to Västerås for my new saddle - a Maxflex Fina Island. A nice reddish brown one that would suit Percy perfectly.

And that was the beginning of the problems - that is not the color of the year. To find a matching bridle seemed impossible and then to find a dressage type girth that wasn't black was hard and one that was lighter than a dark brown...After many hours of searching I decided to order a bridle and a girth in the color "New Tsn", too light, but that can be made darker.After several oiling sessions I found out that the way to get the bridle dark enough was to put it in the oil. The girth on the other hand didn't react to oil at all. Part of the problem was probably that it wasn't only leather as I thought but part absorbing material. The solution? Brown shoe polish on the outside! After several treatments it now has an acceptable color. It has also got another fix - tas it is no dressage girth it lacked something to put the girth straps into. Luckily I know something about leather sewing (and has some material to do so) so I fixed that as well.

The "problems" didn't end - I wanted a typical browband and found a perfect one - but they didn't ship to Sweden. Finally I found one that seemed ok on Ebay, a brown and lavender one. I wanted to avoid black to my brown leather and most others had black in them.
 At my place the leather end of the browband was brown but "border" was black. Well. it has to do, I haven't found/haven't have time to look for vinyl to make my own. Next time I travell to USA I order the one that I really want!

In the middle of all this it has been some DIY as well: A saddlebag, a couple of bags, a cotton rug (why couldn't I find that easy?) and a hat case (for my pretty homburg). And of course I constantly find things I need to buy - a new temometer, a saddle cloth (that doesn't fit well with my regular) etc...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar