fredag 3 juni 2011

Riskanalys

 Igår gjorde jag en riskanalys över min företagsidé. Turligt nog har jag precis gått en kurs i detta och fick ett första försök att tillämpa kunskaperna. Kul, även om många av riskerna handlar om hur man egentligen tar hand om sina hästar och minimerar riskerna generllt i hästhanteringen. Men i och med detta kunde listan även göras hur lång som höst – en bok i säkerhet med häst, typ... Väl färdig med riskanalysen insgå jag att den ge kunskap om vad som kan gå fel och vad det innebär. Nyttigt!

Förra helgen var Christos förbi för att diskutera min affärsplan och riskanalysen var ett av hans råd; jag har även följt ett av hans andra och gjort en beskrivning av olika steg som jag skulle kunna/vilja ta i företaget. Mycket av det som tidigare bara har funnits i mitt huvud finns nu nerskrivet och jag har en mycket bättre överblick över situationen. Jag har också insett att i steg 1 kommer jag tveksamt att tjäna pengar – men förhoppningsvis inte gå back heller. För varje steg som läggs till kan nog vinsten öka genom synergieffekter. När det gått ett par dagar har jag till och med kommit på steg jag ännu inte har hunnit skriva ner. Egentligen är inget av detta nytt för mig – men att sammanställa det samtidigt var en stor fördel istället för att en tanke eller enskilt dyker upp i taget. I en tidning hittade jag en erfaren företagare och startare av företag som tyckte att man skulle lista för och nackdelar med att starta. Även det har jag börjat med; och den kan troligen fyllas på lite till framöver.

Ett datum för resa till Tyskland börjar utkristallisera sig; 30 juli. Jag och maken bilar i så fall ner, sådär 14 timmar enkelresa, för att stanna en dag och sedan köra hem… Vår första resa på tu man hand sedan sonen föddes; sonen får vara med farmor och farfar. Jag ser fram emot det för hästarnas skull, men bilresan blir seg och att vara ifrån sonen tråkigt.

I övrigt väntar jag på att maken ska hjälpa mig tillverka ett hjälpmedel för pannbandstillverkningen och att min medryttare ska ha tid att börja titta på logotyp och hemsidor…Och så ska jag njuta av den underbara sommarvärmen som kommit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar