lördag 24 januari 2015

Uruselt underlag

Pepper
Jag har varit bortrest på kurs med jobbet under veckan men kan inte säga att det är någon förlust. När jag åkte hade vi isgata mest överallt och när jag kom hem hade det lagt sig närmare en decimeter snö uppepå... Det gör det svårt att motionera även  Calinka eftersom broddarna inte når ner till isen att greppa i... Idag fick hon ett ordentligt arbete genom att välja plogade vägar och trava där det nu är hårdpackad snö och is men i vanliga fall asfalt.  

Sisters: Mira & Tea
Övriga däremot. Percy är sur för att hon inte får jobba, men på fältet dit jag tog alla andra fanns små isfläckar under snön; lagom så att de kan trava eller tölta försiktigt men inget mer. I alla fall tömkörde jag Bunny och Pepper och red Percy. Trickträning i boxen verkar var det som passar bäst för tillfället. Hur vackert det än är önskar jag att det smälter så att jag kan börja jobba häst...

Hard to work the horses


Percy
I have been away with with work this week but it hasn't been any thing to be sad about. When I left it was icy everywhere and when I got back it was snow on top of it... The snow is deep enough so that Calinkas grips don't work but not enough to that the ice beneath don't interfere. 
I manged to work Calinka good to day by trotting at the hard roads that now is covered in hard snow or ice (but where the grips work).

The others on the other hand... Percy isn't happy at all. I tried to ride her at a nearby field but it is hard to do anything else than walk or a slow trot or gait as there is small patches of icy underneath the snow, just enough to make the horses feel insecure. I long reined Pepper and Bunny there as well with the same result. Seems as trick training in the stall is what works best right now. It might be beautiful but I want the ice to go away so I can start to work my horses...

Pepper
Bunny
Mira
Pepper

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar