tisdag 6 mars 2012

Måndag kväll


Min förhoppning var att Calinkas värsta träningsvärk skulle vara över efter två dagars vuila. Alltså blev det barbacka skritt i 40 minuter med hund på släp. Vi försökte hitta en ny ridväg, men hindrades (tyvärr) av staket. Kanske kan det gå bättre i dagsljus. Mika följde med eftersom hon gått upp i vikt då hon fått för lite motion på sistone. Calinka var rejält pigg och lyckades bli skrämd av Mika när vi var nästan hemma - att min pannlampa roade sig med att stänga av sig heller tiden gjorde inte saken bättre. Konstigt nog hade jag en svettig häst vid hemkomst.

Percy fick på sig sadel och så blev det introduktion till longering. Lärdom nummer ett: jag gillar inte min longeringslina längre och fumlade med den, måste köpa något som man har lite tyngd i. Percy skötte sig bra även om hon först tyckte det var konstigt att hon skulle gå fortare än skritt - sedan blev det nästan kul. Men helst ville hon mysa med mig. Inga problem med kontroll i enbart grimma i alla fall. Vid uppsittningspallen stod hon så coolt att jag funderade på att sitta upp. Problemet var nog bara hur jag skulle fått henne i önskat tempo i önskad riktning.


I hoped that Calinka's (exerciser induced) muscle pain should have worn of after two days of rest. Therefore we took a 40 minute walk with a dog on the leash. We tried to find a new road but was (sadly) stopped by barbed wire. maybe I would be easier in daylight? Mika joined us as she has gained weight as her exercises has been reduced due to my sickness, building of stable etc.. Calinka had a lot of energy and managed to be scared by Mika when we nearly was back at the stable. That my otherwise highly appreciates head lamp amused it self by turning it self off as soon as I moved my head didn't help. Strangely enough I had a sweaty horse when I came home.

Percy got the saddle on her back and then an introduction to lounging. I learned that I don't like my long line any more. It is to lightweight and I had trouble handling it - need to get something with a little more weight to communicate better with the horse. Percy behaved well but thought I had a very strange idea when I asked her for more speed than walk. But after a while it was rather fun... But most of all she wanted to cuddle. At least I had no problem to control her in only a halter. And at the mounting block she was so cool that I consider to mount her. The only problem had been to get her in the direction I wanted in preferred speed...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar