tisdag 26 februari 2013

50% moms?

I fredags fick jag en räkning som innehöll momsbeloppet på refraktometern jag nyligen köpte (från USA). Inget konstigt med det, men jag blev lite förvånad över beloppet - det var halva köpebeloppet! Mig veterligen har vi 25% moms i Sverige och inte 50%. En närmare inspektion gav att 100 kr av detta var någon "förskottsavgift", men det var ändå för mycket pengar.  En bra sak med att vara sjuk är att man får tid för dessa små saker (och de är ungefär så där lagom jobbiga att man orkar med dem). Jag ringde därmed upp och fick efter en stund bekräftat att de råkat lägga på moms för frakten två gånger. Så, nu kommer en ny räkning och jag gissar att jag tjänat minst 150 kr på det där samtalet. Alltid något. Ibland lönar det sig att ha hjärnan med sig.

This Friday I got an invoice regarding the tax of the refractometer that I recentrly bought form US. Nothing strange about that, but the amount was a bit strange - half the sum that I payed! According to my knowledge we have  25% tax in Sweden; not 50%. A closer look gave that 1/5 of the price was some fee that I probably have to pay - but still it was to much.A good thing about beeing home and ill is that you find time to deal with those small things (and they are basically enoguh for my energy level right now). So, I called today and it turned out that they had add tax twice for the shipping. So, I am getting a new bill and probably saved about 20 dollars. Thats always something for a short phonecall. Sometimes it is good to keep the brain working.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar